Lys og mørke
陰影 (in'ei)
I Norge hyller vi de
lange sommernettene og de trolske skyggene. Den katalanske arkitekten Antonio
Gaudí betraktet dette at sola ofte henger så lavt på himmelen, som årsaken til
at vi i Norden var så opptatt av overnaturlige skapninger som troll og vætter,
huldra og nøkken. Ved Middelhavet, der sola står midt på himmelen og lyser
loddrett ned på bakken, mente han, der er menneskene mer logiske og rasjonelle.
I Japan, som i noen
grad i Norge, har man alltid verdsatt mellomtilstandene – halvmørket,
morgengryet, skumringen. Forfatteren Jun’ichirō Tanizaki (1886–1965) mente at
essensen av den japanske estetikk var å finne i nettopp halvmørket. I Hyllest
til halvmørket, som kom ut i 1933 (på norsk i 2020, oversatt av Ika Kaminka), skriver han
om hvordan alt tar seg helt annerledes ut i halvmørket, når det bare så vidt
kan skimtes. I blafringen fra et stearinlys lyser for eksempel gullet i en
dekorert bolle bare opp glimtvis nå og da, og gir en mye mer intens opplevelse
enn når det ses i et jevnt opplyst rom.
Tanizaki skildrer det han opplever som forskjellen mellom vår vestlige smak
og den japanske:
De maler tak og vegger hvite for å drive bort enhver skyggefull krok. Vi
fyller hagen med skyggefulle planter; de brer ut en flat gressplen.
Hvordan oppstår en slik avstand i smak? spør
Tanizaki og svarer:
Slik jeg ser det, ligger en mulig
forklaring i at vi orientalere søker tilfredsstillelse i de omgivelsene som er
oss gitt og forliker oss med tilværelsen slik den er; mørket gir oss intet
ubehag, for det som ikke kan hjelpes, forsoner vi oss med, og er det knapt med
lys, så fordyper vi oss heller i mørket og oppdager at også det har sin egen
skjønnhet.
Foto fra Manshuin, Kyoto